Az online marketing folyamatok részletes átvizsgálása valamennyi vállalkozásnál fajsúlyos lehet, amelyik rendelkezik weboldallal, Facebook vagy bármilyen egyéb közösségi oldallal, esetleg még hirdet is rajtuk. Aki szeretne hatást gyakorolni, reklámozni, likeokat, követőket gyűjteni, szolgáltatást értékesíteni, termékeket eladni vagy terjeszkedni, annak nem mindegy, hogy hogyan van jelen az online térben, mit kommunikál saját magáról, vagyis, hogy hogyan lehet igazán hatékony.
Weboldal? Facebook? Hirdetések? – Miben gondolkodhatok?
Ahhoz, hogy egy ideális online jelentétet tudj kiépíteni, a megfelelő módon, helyen és időben szólítsd meg az embereket, hogy hatni tudja rájuk, nem árt néhány alapvető információt tisztázni. Először is el kell dönteni, hogy mik a célkitűzések! Mit akarok elérni? Eladni? Követőket gyűjteni? Minden erre fog majd felépülni, minden tevékenység ezt fogja majd kiszolgálni. Legalábbis ennek kellene. Ha vállalkozásodnak van egy weboldala, azzal nagyon nem lehet melléfogni. Azzal azonban már igen, ahogyan az felépül, amilyen designt használ. A színek, a formák, a betűtípusok, a képek, a fotók, a grafikák, a hosszabb vagy rövidebb szövegek, azok stílusa – tegező vagy magázó, részletező, vagy gondolatjelekkel felsoroló – már nagyon is fontosak. Tudni kell, hogy kit mi szólít meg, ki mire kapja fel a fejét, mennyire érdeklődő, milyen a társadalmi státusza, ebből kifolyólag az anyagi helyzete stb. Hogy lássuk a lényeget: egy felsőkategóriás autómárka nem tartja célközönségnek a tinédzsereket, weboldaluk megjelenése meglehetősen eltér egy középkategóriás ruhamárka webshopjától. Ugyanúgy, mindenkinek nem lehet értékesíteni, mert akkor biztosan kudarcra vagyunk ítélve. Tehát bármilyen felületről is legyen szó, azt annak függvényében kell meghatározni és kialakítani, akiknek szánjuk.
Célközönség meghatározása
Bátran kijelenthetjük, hogy az eredményes online marketing alapja a célközönség meghatározása, hiszen szinte minden más szegmens erre épül, vagy ebből bontakozik ki valamilyen módon. Ha tudjuk, hogy termékünket, szolgáltatásunkat kiknek szeretnénk értékesíteni, akkor lehet tovább haladni. Ez megmutatja az irányt, hogy egyáltalán miben érdemes gondolkodni. Egészen más fórumon, felületen és stílusban érdemes kommunikálni egy tinédzserrel, mint egy nyugdíjas korú hölggyel. Nem kérdés az sem, hogy valószínű nem ugyanazt a produktumot fogjuk tudni eladni nekik függetlenül attól, hogy számos olyan termék létezik, amelyet mindkét réteg használ. Sok lehet a közös vonás, a különbségek jelentősek lehetnek, hiszen cipőt, ruhát mindenki hord, ha online akarunk értékesíteni, akkor abból indulunk ki, hogy okostelefonnal, számítógéppel vagy laptoppal is mindenki rendelkezik. Viszont a közlés módja már jelentősen eltér.
Célközönség jellemzői
Ahhoz, hogy megfelelő online stratégiát lehessen felépíteni, annyi még nem feltétlenül elég, hogy „nőknek szeretnék értékesíteni”. Mivel mindenki hatásos végeredményben, profitban vagy számmal mérhető értékekben reménykedik, így, ha például egy hirdetésről van szó, akkor minél inkább szűkíteni érdemes a kört. Mindenkinek mindent ugyanis nem lehet eladni. Ha már pár ezer vagy pár száz főre tudunk célozni, nyert ügyünk lehet. Jó volna legalább olyan pontosan meghatározni a célközönségünket, hogy: 30-45 év közötti, jó módú, esetleg menedzseri, magasabb beosztásban – akár vezető pozícióban – dolgozó, családos nők. Ezen kívül a földrajzi elhelyezkedés is hangsúlyos: városban vagy nagyvárosban élnek-e. Mit lehet tudni az érdeklődési körükről? Szeretnek sportolni, futni vagy konditerembe járni? Tartanak háziállatot? Vannak-e gyerekeik? Tudjuk-e, hogy milyen eszközön interneteznek? Meghatározható-e, hogy melyik közösségi oldalt használják leginkább? Olvasnak-e blogot? Hogyan vásárolnak? Online rendelnek vagy boltban, személyesen? Milyen típusú termékeket vesznek meg az üzletben és milyeneket online? Vesznek-e igénybe szolgáltatásokat? Saját produktumunk függvényében ezek a kérdések eltérhetnek, de a lehető legrészletesebb piackutatás szükséges.
A versenyképesség kutatása
Nem téveszthetjük szem elől a konkurenciát sem, vagyis azokat a vállalkozásokat, akik valami nagyon hasonlót szeretnének eladni, mint mi. Érdemes átvizsgálni, hogy ők hogyan és milyen módon vannak jelen az online térben! Milyen a weboldaluk? Hogyan épülnek fel a menüpontok, milyen menüpontok vannak egyáltalán? Van-e webshopjuk, a termékeikről milyen jellegű képeket tettek fel? Posztolnak-e a közösségi oldalakon, ha igen, akkor melyiken és milyen gyakran? Miket osztanak meg? Van-e blogjuk? Hirdetnek-e? Hogyan kommunikálnak az ügyfelekkel? Mennyi idő alatt reagálnak egy árajánlat-kérésére? Van-e után követés? Elégedettségmérés? Ezekből persze mind-mind tanulhatunk és profitálhatunk, a számunkra is értékes elemeket beemelhetjük a saját stratégiánkba is.
De mi van, ha én mindezekhez nem értek?
A fentiek értelmében tehát célszerű olyan felületet és módot választani célközönségünk megszólítására, amellyel a leghatékonyabbak tudunk lenni. Ez lehet akár egy Facebook hirdetési kampány, egy rendszeresen új témákkal jelentkező blog, közösségi oldalakon megjelenő posztok, fotók, érdekességek megosztása, egy ütős és designos weboldal vagy webshop. Ahhoz azonban, hogy releváns tartalmakat tudjunk közölni vagy a Google első hely elérését biztosítani, vagy akár egy célravezető online marketing stratégiát tudjunk kialakítani, nem árt szakértői segítséget kérni. A profik tudják, hogy milyen kérdéseket tegyenek fel, hogy milyen területre koncentráljanak a céljaink elérése érdekében. Ha nem akarunk nagyobb összegeket kidobni az ablakon, akkor bízzuk olyanra ezt a tevékenységet, aki napi szinten sikeresen gyakorolja!
Pályázatírás vállalkozásoknak